シラバス詳細

シラバス(詳細)

印刷する
2020年度
科目名 英会話・作文Ⅰ 科目コード 1102 単位数 6
担当者名 複数担当教員(英会話) 開講セメスター 第3セメスター 開講年次 2年次
授業の方法 講義 到達目標 実務経験 無 
ナンバリング ※DP(ディプロマポリシー)と到達目標の関連性については、カリキュラムマップ(商学科観光産業学科)参照
授業のねらい
ディプロマ・ポリシー教育目的:
(1)豊かな人間形成における幅広い教養とコミュニケーション能力を身につけること。
This course provides opportunities for learners to develop and combine English reading, writing, listening, and speaking skills through tasks and via small research and presentation projects. Students will also learn TOEIC-based vocabulary, grammar and test-taking strategies.
到達目標
Students will:
1. engage in conversation tasks in which they produce targeted language functions
2. practice TOEIC-related reading and listening activities
3. learn 252 vocabulary items of the TOEIC Word List (TWL)
3. give a small-group PowerPoint presentation in English (Describing a product)
4. write formal emails for the following purposes: (Applying for a part-time job; Booking a hotel in a foreign country; and Canceling and re-scheduling an appointment)
5. read a total of 40,000 English words using graded reader books
授業内容
1週目 ①②③ Course Introduction / Useful questions (1) / TOEIC listening practice (1) / TOEIC reading practice (1) / Vocabulary: TWL 274-294
2週目 ①②③ Self Introduction (preparation) / Useful questions (2) / TOEIC listening practice (2) / TOEIC reading practice (2) / Vocabulary: TWL 295-315
3週目 ①②③ Self Introduction (performance) / Likes and dislikes / TOEIC listening practice (3) / TOEIC reading practice (3) / Vocabulary: TWL 316-336
4週目 ①②③ Describing a Product (preparation) / Discussing family / TOEIC listening practice (4) / TOEIC reading practice (4) / Vocabulary test on TWL 274-336 / Vocabulary: TWL 337-357
5週目 ①②③ Describing a Product (script) / Describing people / TOEIC listening practice (5) / TOEIC reading practice (5) / Vocabulary: TWL 358-378
6週目 ①②③ Describing a Product (practice) / Discussing work (1) / TOEIC listening practice (6) / TOEIC reading practice (6) / Vocabulary: TWL 379-399
7週目 ①②③ Describing a Product (performance) / TOEIC listening practice (7) / TOEIC reading practice (7) / Vocabulary test on TWL 337-399 / Vocabulary: TWL 400-420
8週目 ①②③ Email 1 - Applying for a part-time job / Discussing work (2) / TOEIC listening practice (8) / TOEIC reading practice (8) / Vocabulary: TWL 421-441
9週目 ①②③ Email 2 - Booking a hotel in a foreign country / Discussing vacations / TOEIC listening practice (9) / TOEIC reading practice (9) / Vocabulary: TWL 442-462
10週目 ①②③ Email 3 - Canceling and re-scheduling an appointment / Discussing past events (1) / TOEIC listening practice (10) / TOEIC reading practice (10) / Vocabulary test on TWL 400-462 / Vocabulary: TWL 463-483
11週目 ①②③ Email Review / Discussing past events (2) / TOEIC listening practice (11) / TOEIC reading practice (11) / Vocabulary: TWL 484-504
12週目 ①②③ Email Writing Test / Discussing experiences (1) / TOEIC listening practice (12) / TOEIC reading practice (12) / Vocabulary: TWL 505-525
13週目 ①②③ Discussing experiences (2) / TOEIC listening practice (13) / TOEIC reading practice (13) / Vocabulary: TWL 526-546
14週目 ①②③ Conversation Test / Vocabulary and conversation review / TOEIC listening practice (14) / TOEIC reading practice (14) / Vocabulary test on TWL 463-546
15週目 ①②③ Review of key topics covered / TOEIC Listening Test / TOEIC reading practice (15)
16週目 ①②③ Review, Test return and feedback, Conclusion (Supplementary classes will be available if necessary.)

(The instructors reserve the right to modify the course schedule.)
準備学修(予習・復習)の具体的な内容及びそれに必要な時間
 進度に合わせ各テキストを授業時間数と同程度で予習.また各自で適宜に復習.
成績評価の方法・基準
α.ニールセン 担当分の週3講 (1から4で100%)
1 Group presentation: 20%
2 Graded reading: 30%
3 Classroom-based activities: 20%
4 Listening, speaking, email writing tests: 30%
β.原子 担当分の週3講 (5から6で100%)
5 授業内の課題 25%
6 双方向な授業参加によるテキスト読解,質疑応答,発表など 75%
各講義担当者の評価を合算し,2分した素点[(α+β)÷2]により評定

三分の二以上の出席率が必要。
履修上の留意点
予め次の条件で受講生を限定します.英会話Ⅲの履修許可者で, 実際に履修済みは TOEIC Test を受験して、評価が B + 以上です。 履修しなかったとしても,第 2 セメスターに実施した学内 TOEIC Test か個人で受験した TOEIC Test のスコアが, 425 点以上の 2 年次生であること。講義担当者は次の 2 名ですニールセン・ブライアン ( α ) ,原子 智樹 ( β ) 。この条件で履修登録済みの受講生を,任意にAクラスとBクラスとに分け,週 6 講を 3 講ずつ 2 日間に分け開講します。週 2 日のうち A クラスは第 1 日に Listening( α ) を,第 2 日に Reading( β ) を,反対に B クラスはその逆順で受講します。
課題に対するフィードバックの方法
 前週の課題について、各週必要なコメントを加えてフィードバックを行う.
Feedback for this course is given by instructors during lesson time, and via Hokkai email and the Moodle system gradebook outside of lesson time.
テキスト
T1 David Martin (2003). Talk a Lot, Book 1, 2nd Edition. EFL Press. ISBN: 4580244420117
T2 Lougheed, L. (2018). Longman Preparation Series for the TOEIC Test, Intermediate Course - 6th Edition. Pearson Longman. ISBN: 9780134984858
(The above textbooks will also be used in the 4th semester for 英会話・作文Ⅱ)
参考書
R1 配付資料有り,また電子ファイルのダウンロードおよび印刷が必要.
R2 『ジーニアス英和辞典』等(これ等を収録した電子辞書も推奨).
また他に適宜紹介.
PAGE TOP